Tło - Narzędzia
Proces zmiany rozwoju
Grudzień 13, 2017
Tło - Narzędzia
Rezultaty – dobrze określone cele
Grudzień 13, 2017

Wybaczanie

Tło - Narzędzia

WYBACZANIE

Zaczniemy od łatwiejszej wersji – od wybaczania innym, żeby w dalszej przyszłości móc wykonać bardziej zaawansowaną pracę z wybaczaniem sobie.

Opiszę proces wybaczania oparty jest o prace trzech kobiet – Edith Stauffer,  Lenne Gordon i Suzi Smith. Znaleźć w nim można elementy NLP, Gestaltu i kilku innych kierunków psychologii.
Najważniejsze, że działa!

Możesz przejść ten proces samodzielnie, krok po kroku, możesz też wykorzystać go do wsparcia drugiej osoby podczas coachingu osobistego i rozwojowego. W opinii osób, które doświadczyły tego procesu na warsztatach prowadzonych przez Suzi, jest on rewelacyjnie skuteczny. Składa się z dwóch etapów i kilku kroków w każdym z nich.

Zajmuje 10 minut, da Ci korzyści na całe życie.

Etap pierwszy

Krok I

Pomyśl o jakimś wydarzeniu związanym z zachowaniem innej osoby, co do której masz wciąż jakieś uczucia typu żal, pretensje, rozgoryczenie czy nawet bardziej niemiłe.

Wyobraź sobie tę osobę, przywołaj ją, niech siedzi lub stoi przed Tobą.

Krok II

Powiedz na głos do wyobrażonej osoby o tym, czego nie lubisz, nie chcesz i z jakiego powodu. Powiedz to wprost do niej:

Imię osoby – mów do niej!nie lubię, jestem wściekły/a, przykro mi, mam żal – w zależności co rzeczywiście czujeszponieważopisz jak najdokładniej co się zdarzyło, ze wszystkimi szczegółamijaki to miało wpływ na Ciebie, co Ci to zrobiło, co to dla Ciebie znaczyłoopisz tak dokładnie, tak szczegółowo, aż poczujesz, że nie masz nic więcej do powiedzenia
Nie zapisuj, Powiedz!

 

Krok III

Powiedz przywołanej osobie, co powinna była zrobić w tej sytuacji:

Imię osoby – mów do niej!powinnaś/powinieneś,
(lub nie powinieneś/powinnaś)
w tej sytuacji
robić, mówić, czuć, myśleć – podaj całą listę zachowań,
które ta osoba powinna zrobić

 

Krok IV

Co myślisz o tej osobie? Wymień całą listę słów, które opisują tę osobę.

Powiedz jej jak ją traktujesz i jak reagujesz, kiedy masz o niej te wszystkie negatywne myśli. Powiedz, jak Ty się czujesz, kiedy reagujesz w ten sposób.

Powiedz, jak traktujesz siebie samego / siebie samą, myśląc w ten negatywny sposób?

Krok V

Kim możesz być – czy też jak możesz funkcjonować bez tych wszystkich negatywnych myśli w stosunku do tej osoby? – powiedz to na głos.

Wyobraź sobie, że to, co się zdarzyło nie ma dla Ciebie żadnego znaczenia i widzisz tę osobę.

Krok VI

Teraz powiedz tej osobie, co wolałbyś/wolałabyś, żeby się zdarzyło. Powiedz, czego oczekiwałeś/oczekiwałaś, czego się spodziewałeś/spodziewałaś.

Równocześnie z gestem wykonanym dłonią od wysokości głowy do wysokości serca i dalej; z takim „odcinającym” dość szybkim gestem wykonanym z przodu zadeklaruj, że unieważniasz swoje oczekiwania i żądania.

Wolałbym, żebyś……..powiedz co, wymieniaj jedno zachowanie na razale tego nie zrobiłeś/aś a więc unieważniam to oczekiwanie /z tymi słowami wykonaj „gest odcinający/
 

Najlepiej, kiedy będziesz wymieniać jedno zachowanie na raz, aż nie będziesz mieć nic więcej do powiedzenia.

 

Krok VII

Teraz przenieś się do miejsca pełnego miłości i przebaczenia. Miejsca w którym miłość jest bezwarunkowa i przebaczanie bez granic. Zaufaj sobie i przenieś się tam, żeby uwolnić siebie i drugą osobę.

Kiedy już znajdziesz się w tym miejscu powiedz na głos:

Imię osoby , przebaczam Ci że zrobiłeś/łaś inaczej niż oczekiwałem/łam i przebaczam sobie, że miałem/łam te oczekiwania. Obydwoje jesteśmy całkowicie odpowiedzialni za swoje nastawienie, emocje oraz zachowania i obydwoje chcemy jak najlepiej. Uwalniam Ciebie żebyś mógł/mogła żyć jak najlepiej i uwalniam siebie, żebym mógł/mogła żyć jak najlepiej. Obydwoje: i Ty i Ja mamy prawo w pełni cieszyć się swoim życiem.

Etap drugi

W tym etapie możesz skorzystać z zasad Koła Życia i Zdrowia. Nauczyć się zażywać lekarstwo, które przepisujesz innym. Rozszerzyć swoje horyzonty i dostrzec, że Twoje sądy na temat innych ludzi i tego jak Ciebie traktują są często odzwierciedleniem tego, jak Ty traktujesz Siebie i innych. Że patrzysz w lustro. Mówi się, że „nie można kochać ani nienawidzić u innych czegoś, czego się nie kocha czy nienawidzi u siebie”. Żeby coś rozpoznać u innych trzeba tego doświadczyć u siebie, że na poziomie emocji, żeby zauważyć trzeba to już mieć.

Krok I

Przypomnij sobie kilka sytuacji, które Cię irytowały, opisz je krótkimi zdaniami.

Krok II

Tym krótkim zdaniom zaaplikuj zwierciadlane odbicie:

Np.:

„Często nie cierpię X, bo ciągle ma do mnie pretensje”

 

zamień na

Często nie cierpię siebie za to, że mam do siebie pretensje

 

 

„Jestem na nich zły, bo mnie nie rozumieją”

 

 

zamień na

Jestem na siebie zły, bo ich nie rozumiem

 

 

„Ona jest wobec mnie nieuprzejma”

 

zamień na

Przy niej jestem wobec siebie nieuprzejmy

 

 

„Powinien mnie traktować z szacunkiem”

 

zamień na

Powinienem siebie traktować z szacunkiem

 

 

Krok III

Pomyśl przez chwilę jak inaczej możesz się zachować w przyszłości, w podobnej sytuacji, mając nowe, głębsze zrozumienie.

Po przejściu obydwu etapów świat może wyglądać inaczej, prawda?

Zrób coś dla Siebie, to Siebie zrobi coś dla Ciebie

Zbigniew Kieras

Kliknij przycisk poniżej aby pobrać: